Holbæk Gamle Roeres tur til Stubbekøbing

6.-8. august 2018

Mandag morgen mødtes vi i HR kl. 7.30. Vi fik pakket og fordelt os i 4 biler, hvorefter vi kørte mod Stubbekøbing. Vel ankommet til Stubbekøbing Roklub fik vi læsset bagagen ud af bilerne. Straks derefter tog vi 2 fire-åres både på vandet. Lidt blæsevejr var der, men ud skulle vi. Vi tog mod Hesnæs Havn, hvor vi havde en del bølger. Undervejs dertil så vi en sæl og et marsvin. Vi kom til en dejlig lille havn, hvor vi spiste vores medbragte madpakker, kaffe og kage. På vej hjem syntes Henrik, at vi lige skulle runde en pynt. Det måtte vi opgive pga. bølgerne, men vi fik set en restaurant som lå på toppen af en høj skrænt (der spiste vi dag to). Bådene blev vendt og hjem i god behold kom vi. Lidt trætte var vi, men tog til restaurant ”Liva” i Nyk. F., hvor vi fik god mad.

Tirsdagen var planlagt til en længere tur. Denne dag var vejret noget bedre. Vi roede forbi Sortsø med Bogø på styrbords side og vi kom under begge Farøbroer. Derefter rundt om Lilleø og Tærø, hvor vi gik i land og spiste vores madpakker. Før dæmningen mellem Bogø og Møn fik vi vores kaffe/kage pause. Igennem dæmningen er der tre små huller, som vi lige kunne ro igennem. Vi blev mødt af en del blæst og krydsede op mod vinden til vi nåede Falster-siden. Og så blev der sat træsejl! Dagen blev afsluttet med god mad på Restaurant Pomlenakke med dejligt udsigt til vandet, hvor vi roede dagen før. Hesnæs – en lille landsby, som vi kørte igennem – er noget helt specielt, især husene som er beklædt med strå på siderne samt forsynet med stråtag. Flot syn.

IMG_1902

Onsdag og sidste dag. Vi skulle lige have den sidste lille tur, inden vi skulle mod Holbæk. Vi roede atter under den store Farøbro og mod Havnsø Næb. Det begyndte at blæse op men vi holdt alligevel en kaffepause. Nu gik turen så retur mod Stubbekøbing Roklub, hvor der ventede os oprydning efter tre gode dage.

Der var fire herrer, som overnattede i en campinghytte ca. 5 min. fra roklubben. De sidste 6 pers. i roklubben. Alle dagene var fyldt med varme og lidt blæst.

Jeg takker for en dejlig tur samt et hyggeligt selskab.

Hilsen Susanne Olsen